Gebrek aan samenwerking kost bedrijven miljoenen per jaar. Dat zal u niet vreemd in de oren klinken.Het uit zich in in-efficiency, onvoldoende afstemming van werkprocessen, ruzies, onverschilligheid, cynisme, verkeerde besluiten, mislukken van veranderprocessen en uiteindelijk in verre van optimale resultaten.
Er zijn vele mogelijk oorzaken te noemen. Hieronder ziet u de belangrijkste categorieën:
1. Er zijn ongeschreven regels die samenwerken ontmoedigen of zelfs onmogelijk maken.
2. De machtsstrucuur is dusdanig dat medewerkers zich niet richten op resultaten, maar op politiek.
3. Er heerst onbegrip over elkaars motivaties (waarom mensen doen wat ze doen). Laat staan dat er begrip voor is.
En dan is er natuurlijk nog de kleine groep mensen die samenwerken gewoon niet leuk vinden.
De combinatie van motivatoren, machtsverdeling en beloning (niet alleen materieel) is een complex samenspel dat kan veroorzaken dat er veel energie weglekt. Het gaat dus veel verder dan gedragsstijlen en communicatie!
Vaak is gebrek aan samenwerking een indicator dat het fundamenteel veel beter kan in een organisatie.
Breng het eens in kaart.
Mail naar gk@delphi-group.nl